Uddannelse :
Gymnasiet er jo en overgang fra folkeskolen til en videregående
uddannelse. De 3 år bruges af mange til, at få idealer, politisk
indsigt og/eller interesse, samt for nogen ganske simpelt modnes de i disse
år. Der dog dem der aldrig bliver helt voksne
J.
Værkstedsskolen er et led for de "boglige" til at komme
ind på teknika, for ellers frygtede man, at den tekniske baggrund var totalt
væk og så skulle teknika jo starte fra square-one.
Endeligt så var der så
Ingeniørhøjskolen Københavns Teknikum. Som var den endelige
Uddannelsesinstitusion. Det vil dog sige at man erhvervs mæssigt skal forberede
sig på yderligere et par skole ophold hist og pist med tiden.
Selve forløbet på de forskellige institutioner, kan man
læse om på de respektive institutioners hjemmesider.
|
|
Værkstedsskole :
Værkstedsskole hed det så fint, foregik for mit vedkomne på
Frederiksberg Tekniske skole
,
det var som sagt en overgang til ingeniør studiet på Teknikum, hvis man IKKE
var teknisk uddannet. Det var nu meget måder godt og rart, men det var lidt trist,
at erfare, at mange af de ting man havde ært, ikke altid var rigtigt og at mange
regler kun var til for at blive brudt af andre og mere fintfølende regler.
Under forløbet skulle vi bygge en strø forsyning og selv lave
kassen. Vi fik på den måde både lært lidt om elektronik og den
mekaniske opbygning af et sådant apperat. Derudover skulle vi lave et print til gammelt
multimeter (et attanuator print) og vi fik lavet et digitalt multimeter. Derudover fik vi
programmeret en styring af en (meget tidlig udgave) LEGO robot. Vi skulle og lave nogle
Skære, file, måle øvelser på 3 klodser, en kvadratisk messing
klods, en trekantet alu klods og en rund plexiglas klods. Denne øvelse viste med
alt sin tydelighed, men der var til elektronik og hvem der var til mekanik. Jeg fejlede
denne øvelse bravt.
Jeg lærte også at en drejebænk, kan blive meget sur og hyle
til en, når man "bare" har glemt at fjerne et par sikkerheds låse,
som den åbenbart mener skal slåes fra når den aktiveres
J.
En side ting er, at det var også i praktik perioden at jeg lærte
et af verdens bedste multimetre at kende. Et Fluke 23. Det er intet
mindre end genialt. Vi havde et der blev tabt ud af et vindue (det lavede en slags log
fil målinger), 7 etager ned og det var da skilt ad, ja tak og glaset var itu, men
da det blev samlet igen, virkede det upåklageligt. Derudover havde jeg brugt et i
et Tv (i ved højspænding), det sagde BEEP og slukkede. Jeg sad forstenet og
temmeligked af situationen, "Nåh, der døde det
L". Men nej gu gjorde det ej. Det
havde vel fået 6 - 8 kV, men virker fint den dag i dag
J.
Vores service overfor andre skoler, gjorde at vi kom vidt omkring, det var
ret sjovt at komme ned til Næstved og hjæpe der, for bagefter at havne lidt
nord på. Jeg ville nok ikke kunne affinde mig med at være kørende
tekniker idag, men det var sgu både hyggeligt og sjovt dengang.
|
|
Ingeniørstudiet :
Skolen lå den gang på Hørkær 12 i Herlev, men
flyttede siden alle deres afdelinger sammen i en stor bygning på Lautrupvang
i Ballerup. Skolen hedder
Ingeniørhøjskolen Københavns Teknikum dengang forkortet
IKT, idag vist nok IHK.
Som IT/data nørd og digital freak, lavede jeg her min anden IT fejl,
den uddannels mæssige største bøf overhovedet. For det der med
netværk var da noget opreklameret bras, det gad jeg ikke bruge min tid på ...
Dough dough dough og atter dough. Resten gik faktisk stille og roligt henad vejen. Vi
var lidt skuffede over at man stadigt lærte os om oldtids processorer og deres
minimums systemer, når digital alderen forlængst var trådt ind i
Danmark, men i dag er jeg sgu glad for det.
Vi havde her en underviser der altid ville og skulle overdrive. Alle i
klassen (for den sags skyld på tidligere skole og andre steder også),
vidste at jeg kunne/kan skrive småt, meget småt, så en dag spurgte
en om jeg ikke ville drille vores underviser, da han til en opgave havde sagt "den
er slet ikke så svær og i kan løse den på bagsiden af et
frimærke, mere fylder den ikke". Da det blev gjort, svarede han, bare rolig jeg
siger det aldrig mere (og det holdt han
J).
I denne periode lærte jeg hvor farligt det er at stole på folk
og hvor lede undervisere på IKT kunne være. Min makker til et projekt havde
hverken lavet halvt eller helt det han skulle og da vi var henstillet til eksamen kunne
jeg ikke trække mig, jeg fik ikke tid til at lave de ting der manglede, så
det kostede et havlt år mere. Og så gik det lige som ned af bakke med at
nå det på normeret tid
J. Men fint nok med det, for jeg
mødte en masse rare fede mennesker semesteret efter (næsten vigtigere end
studiet).
Da vi sidste halvår inden afgangsprojektet skulle op i digitalteknik,
sad de fleste spændte, for klassens (selvbestaltede) "supervidende"
dumpede og der var så 2 før mig, inden jeg skulle ind. En af mine
kammerater sad, hvis du nu også dumper, går jeg hjem uden at tage eksamnen.
Vi sad og beroligede de andre. Jeg skulle ind tegnede på tavlen svarede på
2 spørgsmål og blev smidt ud. Nu rystede de. Min lærer
Ole kom ud, "man spørger ALDRIG om en censor mener sit
spørgsmål alvorligt, synd vi ikke giver karakterer her. Men klart
bestået". Min klassekammerat der næsten var død af skræk
sagde nu "din skidderik, er klar over du kun var inde i 2 minutter og 59 sekunder
?" med et stort smil over hele hovedet *GG*. Supermanden måtte se sig
slået "YES".
Mit afgangsprojekt var/er et add-on kort til PC´ere (godt nok de
gamle med ISA eller EISA slot). Men det gik ud på at skulle lave et add-on kort,
der kunne bruges til test af CPU´er og firmaets produkter. Firmaet er idag ikke
længere til men hed I-data og boede på Vadstrupvej i
Bagsværd. Her mødte jeg en del herlige mennesker, men igen, var man for
dum og alt kontakt er idag væk.
Jeg er dog stødt på Jan Nødskov -
Nød et par gange ikke så langt fra min bopæl.
|
|
Efteruddannelser :
Dum naiv som man er/var, så var man jo færdig med sin
uddannelse og skolegang. Men nej, Min adgang til jobmarkedet blev et alen langt og
godt skoleforløb med programmering i Power Builder. Da vi i
den forbindelse skulle have en pratik plads, fik jeg i stedet et job. OK! nu må
det så være slut med skolegangen. Men nej jeg nåede at være
ansat i 7 minutter, da jeg fik min første tilmelding til et kursus
(Administration af NT) og inden selve ans&elig;ttelsen, skulle jeg på et internt
kursus. Siden hen er det gået slag i slag med kurser og deslige. Så nej
bare fordi man er færdig med et skole forløb er der altid en plads til
et nyt J.
Og hvis jeg ikke tager fejl, så skal jeg i mit nyt job, sikkert
også på et par kurser eller deslige
J.
|
|
|